Äckliga fästing!



Hej och hååå!


Jag måste bara berätta vad som hände för en stund sedan.

Uno hade vaknat, han fick mat och så lekte han med Mogge en stund. Jag såg att han hade jättemycket "godmorgon" i ena ögat så jag ropade in Uno (han lyssnar nu på sitt namn!) för att ta bort geggan. Jag gör det annars varje morgon och kväll.

Iallafall...

Jag tar tag om hans huvud för att ta bort det och känner något konstigt vid ögonbrynet. Ser att det LYSER något rött under pälsen och puffar undan håret för att titta. Så sitter där en äcklig jävla FÄSTING och sprattlar med benen! Helt ILLRÖD!!! Och jag fick panik, ensam hemma med hundarna.

Jag har aldrig ens sett en fästing med egna ögon förut.

Usch!


Uno efter att "Dr Jessica" plockat bort äcklet!


Ja, hjälpen var iallafall fort på plats, i form av "Dr.Jessica" en vän till mig och sambon. Hon är proffs på att ta bort fästingar. Så det gick bra och hon fick bort hela fästingen med både kropp och huvud på ett enda försök. Pjeeew! Jag höll på och få en hjärtinfarkt!

Tur vi ska till veterinären imorgon för Unos 12-veckors vaccination så ska jag be dem kolla på "såret". I mina ögon ser det fint ut, är väl bara och hålla koll på det nu ett par veckor så det inte bli rött och så.


Ni får gärna tycka att jag är löjlig haha men jag vet inte vad jag hade gjort utan Jessica i detta ögonblick. Nu är det vi som köper fästingmedel och det på momangen!


3 kommentarer:

  1. Oj, aldrig sett en fästing :O
    Jag plockar ungefär 2 stycken varje dag nu på mina hundar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Ne faktiskt inte, jag har haft tur ;) Oj, 2 per dag. Använder du inget fästingmedel på dem?

      Radera
    2. Nja, den ena kan inte ha Scalibor då han reagerar så starkt på det. Vi har testat Frontline men märkte ingen skillnad med eller utan, lika mycket fästingar ändå. Men har satt på den som klarar av Scalibor(han får fästingar ändå) det nu och den andra ska jag få något nytt fästingmedel utskrivet av en veterinärvän. Det är dock droppar och vi bor granne med en sjö så det blir ju en hel del bad som gör att medlet inte verkar lika bra. Jag vill ju att de ska få simma (bra träning) mycket i sommar.

      Radera